Török, magyar, svéd édességek és más finomságok, amiknek senki nem tud ellenállni...

2012. november 6., kedd

Macaron 1.0 - Macaron projekt


Igaz a bejegyzés címében 1.0. szerepel, de valójában másodjára próbálkoztam a macaronnal. Stockholmban készültek ezek a kis színes macaronok, csak most jutottam ide, hogy megosszam Veletek a tapasztalataimat.

Az első próbálkozáshoz már nem is emlékszek, hogy kinek a receptjét használtam, de berepedeztek a macaronjaim, üregesek lettek belülről, mondjuk hozzáteszem, anyummal készítettem őket otthon, ahol anno még nem volt digitális mérleg, plusz a sütőben sem bízok meg 100%-osan, mert szerintem nem egyenletesen süt. Ezek egyike is bőven elegendő, hogy sikerélmény nélkül maradtam.

A fentiek okán a második forduló alkalmával több blog alapos átolvasása után Nassoló Naplopónál kötöttem ki. Van, aki szerint nem kell napokig tojásfehérjét szobahőmérsékleten pihentetni, van, aki arra esküszik, hogy ez felesleges.Ezek közé tartozik Nassoló Naplopó is. Neki sikerült 4 napos készülés nélkül is gyönyörű tökéletes színes macaronokat gyártani. Na, gondoltam, ez lesz az én tuti receptem is...mindent grammra pontosan kimértem, előkészítettem, minden úgy nézett ki, ahogyan az a nagy könyvben meg van írva...mindaddig, amíg be nem raktam őket a sütőbe... kb. 5 perc után a kis korongok nagy részének a teteje elkezdett repedezni és többségük végül üreges is lett. Azért már egy fokkal sikeresebb lett ez az adag, mint a múltkori.

Reméltem, hogy ezzel a recepttel összejön, de sajnos nem így lett. Nem baj, nem adom fel, nem fognak ezek a kis színes, szagos cukros habcsókok kifogni rajtam!!!


Az én sikertelenségem ellenére megosztom a receptet, mert másnak lehet, hogy összejön. 

Mindenesetre a két próbálkozás után eldöntöttem, hogy legközelebb "fehérjétpárnapigpihentetős" receptet próbálok ki. Reméljük, csak ez hibádzott eddig :) 

Hozzávalók:
80 g tojásfehérje
125 g kristálycukor
100 g darált mandula
100 g porcukor

35 g víz

Mandula előkészítése
A darált mandulát nem készen vettem, hanem szeletelt mandulát és azt daráltam le kávédarálón. Így állítólag sokkal finomabb szemcsés lesz, mint a bolti darált mandula (ennek ellenére a következő próbához már beszereztem az ICA-ban - svéd CBA - egy 20 dkg-os darált mandulát, hátha svédhonban kicsit jobb minőségű). Otthoni darálás során azért arra figyeljünk, hogy ne daráljuk túl sokáig, mert olajos mag lévén kicsapódhat belőle az olaj, ami nem tesz jót a macaronoknak.

Tojás előkészítése 
Ez a recept szerint elég pár órát pihentetni szobahőmérsékleten a tojásokat. (Legközelebb nem így teszek!!). Különválasztjuk a tojások sárgáját és fehérjét kimérjük a szükséges 80 grammot.


Piszke szerint szobahőmérsékleten 1 napig kell tárolva öregíteni VAGY hűtőben lefedve 5 napig.

Macaron készítés indul...
A darált mandulát és a porcukrot összekeverjük és leszitáljuk egy nagy tálba. Ehhez hozzákeverjük a tojásfehérje felét, pontosan 40 grammot. Ha alaposan elkavartuk a hozzávalókat, egy elég sűrű masszát fogunk kapni.

A tojásfehérje másik felét összekeverjük 25 gramm kristálycukorral. Egy nagy tálban a tojásfehérjét kézi mixerrel kemény habbá verjük. Ha már majdnem készen vagyunk, a harmadik kezünkkel feltesszük a lenti szirupot főzni. :)

Szirup: A maradék 100 gramm kristálycukrot a vízzel elkeverve egy lábasban elkezdjük sziruppá főzni. (Ennél a lépésnél szokták sokan írni, hogy hőmérőzni kell a szirupot, hogy ne legyen x foknál melegebb. Mivel nincs -még- hőmérőm, így bízva Nassoló Naplopó receptjében, ezt a lépést én is elegánsan kihagytam.) A forrástól számított 4-5 percig forraljuk, 

Ha kész a szirupunk, újra beizzítjuk a kézi mixerünket, majd folyamatos keverés mellett a szirupot elkezdjük belecsorgatni a habba. Addig keverjük a masszát, amíg a ki nem hűl a szirupos habunk.  Elvileg akkor dolgoztunk jól, ha szép fényes lesz és nyúlós lesz. (Szerintem ezt a lépést is sikerült még abszolválnom.)

Ha készen vagyunk, egy szélesebb fakanállal vagy erre a célra feltalált hablapáttal óvatosan beleforgatjuk a mandulás-tojásfehérjés-porcukros masszánkhoz.

Ha színezni szeretnénk a macaronokat, ennél a lépésnél hozzáadhatjuk a masszához. (Én a rózsaszín macaronokhoz a Stockholmban vett por alapú természetes ételfestéket használtam, a zöldekhez pedig folyékony ételfestéket. Mivel a folyékony állagú festékkel módjával kell bánni, mert megváltoztathatja a massza állagát, így épp csak egy pöttynyit tettem bele.) Ha jól dolgoztunk, egy viszonylag folyékony masszánk születik, amit azonnal lehet is habzsákba tölteni.

A sütőt előmelegítjük 150°C-ra.

Sütőpapírral bélelt tepsikre nyomkodjuk a masszát, kb. 20 forintos méretűre. Arra figyeljünk, hogy hagyjunk elegendő helyet közöttük, mert kicsit szétfolynak a tepsin. Valakinél olvastam, hogy ha biztosra akarunk menni, csapkodjuk a tepsit kétszer-háromszor az asztalhoz, így a macaronokból kimegy a felesleges levegő. (Ahogy kell, én csapkodtam is, ezen ne múljon a boldogság. :))

Csapkodás után mehetnek is a sütőbe a macaronjaink, kb. 15 perc alatt megsülnek. Nekem meg is sültek, de ennél a lépésnél fagyott le a mosoly is az arcomról....



Na de a kedvemet ez sem szegi, próbálkozok tovább! :)

Egyébként majdnem eljutottunk Anna barátnőmmel a Chefparadehoz macaron készítő tanfolyamra, ezt a csodás ajándékot kaptam tőle a születésnapomra!!! :) De közbejött a Mindmegette-Lidl receptversenyen nyert főzőtanfolyam, amit hihetetlen módon ugyanarra a napra szerveztek, mint a macaron tanfolyam lett volna. Sajnos idén már nem fértünk be másik tanfolyamra, így a mostani alkalmunkat olasz karácsonyi édességes kurzusra váltjuk be (az is szuperjó lesz, ebben biztos vagyok), de megbeszéltük Annával, hogy jövő év elején mindenképp bepótoljuk a macaron tanfolyamunkat!! Alig várom!!!

3 megjegyzés:

  1. Szia Emese!

    Sajnálom, hogy nem sikerült elkészítened ezeket a kis mandulás csókokat. Ami azt illeti nekem sem mindig sikerül azóta sem. Volt is egy kudarcom (igaz megint egy másik receptet teszteltem) azóta a bejegyzés óta. Érdekes, mert valami külső tényező az, ami megkavar a sikerben. Több helyen olvastam páratartalomról és hőfokról. A Chefparadeban olyan 18 fok körül van a hőmérséklet tartva ilyen tanfolyamokkor (legalábbis a bonbonosokon), meg gondolom a páratartalom sem olyan, mint egyébként a konyhákban otthon. Fene tudja. Bár macaronos kurzuson még nem voltam, de teszteltem azt a receptet is és azt kell mondjam végülis akármelyik receptet próbálod ki, mindenképpen olyat válassz, ami cukorszirupos. Milyen sütőd van egyébként? Mert nekem a legelső macaronjaim lettek ilyenek és azok bizony gázsütőben készültek...
    Gratulálok a főző kurzushoz, én a csokiműhelybe megyek, de fogsz találkozni pár ismerősömmel. :) Nagyon jól fogjátok érezni magatokat! És tuti valami finom libát fogtok készíteni! :) Majd hozz beszámolót a főzőcskéről!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Igen, érdekes, hogy mindenki más receptre esküszik, és előfordul olyan is, ahogy olvastam különböző blogokon, hogy van, akinek kétszer sikerül ugyanaz a recept, harmadjára meg megint nem...én sem értem, de nem adom fel. Jövő héten újra kipróbálok egy receptet [akkor mindenképp cukorsziruposat! köszi a tippet:)], meglátjuk, ezúttal szerencsével járok-e. Stockholmban elektromos hőlégkeveréses sütőm van, de be lehet rajta állítani alul-felül sütést is.
      Jajj, nagyon várom már a holnapi főzőcskézést, biztos jó lesz, láttam a korábbi beszámolókat és a videókat is. Mindenképp beszámolok az élményekről!! :)

      Törlés
  2. Messsiiii!!!

    Nálam bármikor jöhetsz tanfolyamra, de ezt már ezerszer mondtam!:DD Ráadásul már tesztelted többször is az eredményt :D Amúgy én sem szoktam soha pihentetni a fehérjét, akkor szokott viszont ilyen lenni a macaronok teteje, hogy ha nem egyenletesen kapja a hőt a sütőben, illetve ha nincs ott megfelelően meleg. Szóval ki kell ismerni a sütőt, ha gázos akkor a légkeverés sokat segít illetve kis rést is lehet hagyni az ajtónál.Fontos a tepsi vastagsága is, a túl vastag sima tepsi nekem nem jött be, helyette vékony sütőlapon csinálom. Ha nem pihenteted eleget akkor nem lesz fodor, és ha túl kemény a tojáshab akkor sem lesz. Az üreg miatt ne bánkodj, inkább csak arra figyelj, hogy rendesen süljön meg az alja is. Ha meg kész van akkor irány min. 1 napra a frigo mert különben nem lesz puha, és mert a nagyok is Fro.ban így csinálják!!!. Sokan ez utóbbit elfelejtik megemlíteni, pedig ha kihagyod megbánod. Na tessék kifecsegtem az összes titkomat!

    Szóval mikor süssünk Macaronokat ??? :D

    puszó Böbe

    VálaszTörlés

Üzemeltető: Blogger.

© 2011 Baklavaria Café, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena